7 april 2007

Is zakelijk gebruik van Skype wel voordelig?

Michael van MCW Research heeft de potentiële kostenbesparing van Skype berekend voor zakelijke gebruikers. Op basis van zijn berekeningen komt hij tot de conclusie dat de kostenbesparing van Skype onvoldoende is om het gebruik hiervan te rechtvaardigen.

Naast het feit dat zijn berekening niet echt solide is, vergeet Michael een belangrijk voordeel van het zakelijk gebruik van Skype, namelijk het feit dat de Skype software naast telefonie handige tools voor samenwerking biedt.

Skype is meer dan een vervanger van de traditionele telefoon, met Skype krijg je namelijk de beschikking over een uitstekend conferencing systeem waar normaal flink voor betaald dient te worden. Ook kun je met Skype extra's eenvoudig je bureaublad delen, iets waar de meeste bedrijven de betaalde dienst WebEx voor gebruiken.

Soms wil je een collega een korte vraag stellen die de moeite van het schrijven van een e-mail niet waard is en waarmee je hem niet telefonisch wilt storen. Een instant message via Skype is dan ideaal.

Zodra je gewend bent aan de online status indicator van Skype zul je merken dat dit iets is wat ontzettend gemist wordt bij gewone telefoons, is je collega beschikbaar voor je telefoontje, of wil hij of zij liever niet gestoord worden?

Dit zijn zomaar een aantal voordelen van Skype die in mijn ogen het zakelijk gebruik van Skype meer dan rechtvaardigen. Ben ik nog iets vergeten?